Bedenk 30 keywords
Bedenk 30 relevante woorden die staan voor de inhoud van je website en waarmee je gevonden wilt worden. Deze 30 woorden noemen we hier keywords. Binnen WordPress bedoel ik met keyword ook tags die je bij je berichten kunt invullen.
Je hoopt door het goed kiezen van keywords dat gebruikers deze woorden intypen in hun zoekmachine. Dit zijn in het geval van een webshop ook de woorden waarmee klanten je producten en diensten opzoeken.
Doen ze dit bij zoekmachines als Google, Bing, en Yahoo is de kans vele malen groter dat ze op jouw website bij het juiste bericht of product terecht komen. Een combinatie van drie á vier keywords moet je eigenlijk in ieder bericht of artikel laten terugkomen. Als je er iedere keer 10 van de 30 laat terugkomen is dit weer nadelig voor je vindbaarheid. Dit heet met een mooi Engelse term: keyword stuffing.
Shorttal en longtail keywords
De shorttail zoekwoorden zijn de zoekopdrachten met minder dan drie woorden. Logischerwijze zijn er veel websites die gebruik maken van shortail keywords. Zo zal er veel worden gezocht op huis en hypotheek. De kans dat je gevonden zal worden op deze shorttail zoekwoorden is klein om dat de concurrentie, ook met betaalde advertentie, moorden is. Je mag blij zijn als je op pagina vier van Google komt te staan.
Met longtail zoekwoorden bedoelen we zoekopdrachten met drie of meer woorden. Hierin kun je je wel onderscheiden en gevonden worden op de eerste pagina bij Google. Als je bijvoorbeeld een combinatie maakt huis, hypotheek, goedkoopste en aflossing dan zul je bij die combinatie van woorden goede kans hebben dat je bovenin verschijnt als mensen hier op zoeken.
Later meer…
Bij de Google zoekwoordenplanner kun je inspiratie opdoen.