Wat is multichanneling, crosschanneling en omnichannelling?
Wat is multichanneling, crosschanneling en omnichannelling?
Wat is singlechanneling of monochanneling?
Singlechanneling of monochanneling wil zeggen dat de logistiek tussen leveranciers en afnemers maar op één manier plaatsvindt. Singlechanneling is het beste uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Zo doet een traditionele winkelier aan singlechanneling als de consument deze winkelier maar via één kanaal bediend wordt, bijvoorbeeld via de fysieke winkel. Tegenwoordig kennen we ook multichanneling, crosschanneling en omnichannelling.
Wat is multichanneling?
Multichanneling is een vorm van distributie waarmee verschillende kanalen naast elkaar worden ingezet en daarbij los van elkaar kunnen opereren. Bij multichanneling worden de consumenten op deze wijze via meerdere verkoopkanalen bediend. De consument of afnemer kan bijvoorbeeld kiezen of hij of zij een product online in de webwinkel of in de fysieke winkel koopt. Een belangrijk kenmerk van multichanneling is dat de samenwerking tussen de verschillende kanalen nauwelijks is ontwikkeld.
Wat is crosschanneling?
Bij crosschanneling kan een klant kan bij hetzelfde bedrijf een winkel bezoeken, het call center bellen of surfen naar de website van dat bedrijf en mag verwachten dat vervolgens die distributiekanalen gegevens uitwisselen en met elkaar samenwerken. De consument of afnemer zo via meerdere kanalen op één uniforme manier door het bedrijf worden bediend. De consument heeft de keuze om de artikelen online te bestellen en deze bijvoorbeeld in een fysieke winkel af te halen.
Wat is omnichanneling?
Bij omnichannelling kunnen de consumenten de verschillende kanalen door elkaar heen gebruiken terwijl de beleving, prijzen, en informatie over het bedrijf en de producten het zelfde zijn. Het geheel loopt keurig in elkaar over en daardoor ontstaat een volledig transparant proces. Zo kan de klant of afnemer bijvoorbeeld zien hoeveel producten er nog aanwezig zijn, kan men een product reserveren, als het product aanwezig en af te halen is krijgt men bijvoorbeeld een sms-je en als het product kan worden afgehaald of geleverd en wordt de betreffende bon bijvoorbeeld via een e-mail verstuurd.
Voor meer marketing gerelateerde onderwerpen zie het Marketing en internet woordenboek.