Het verschil tussen WordPress pagina’s en berichten
Het verschil tussen WordPress pagina’s en berichten in WordPress
Voor beginnende WordPresser’s is het soms verwarrend wat nu het verschil is tussen een pagina en een bericht. Waarom hebben zijn ze beiden van belang? Wanneer wordt er nou een pagina of een berichten gebruikt?
De pagina’s in WordPress
We publiceren pagina’s op een website om ‘statische’ inhoud te plaatsen. Met statisch wordt bedoeld dat de inhoud van een pagina niet vaak zal veranderen. Denk bijvoorbeeld aan de ‘Contact’- pagina of de ‘Over’-pagina. De pagina’s bevatten meestal algemene informatie over het bedrijf, de producten en/of diensten. Meestal zijn de pagina’s ook terug te vinden in de navigatiebalk.
In WordPress gebruiken we ook pagina’s om bijvoorbeeld berichten uit een bepaalde categorie te verzamelen, denk bijvoorbeeld aan de pagina ‘Nieuws’. Ook de webwinkel kan worden ingedeeld met verschillende pagina’s naar voor de verschillende producten of diensten. Denk bijvoorbeeld eens aan de verschillende pagina’s voor rode wijn, witte wijn en rosé’s in een webwinkel.
Een ander verschil is dat pagina’s niet in chronologische volgorde staan, maar de berichten wel. Ook kennen de pagina’s een hiërarchie: zo kan je bijvoorbeeld een pagina toevoegen als sub-pagina van een andere pagina en bij berichten is dit niet mogelijk. In veel gevallen wordt er voor gekozen om de reactie mogelijkheid op pagina’s uit te schakelen. De vraag is of je behoefte hebt aan een reacties op je ‘Over’- of ‘Contact’-pagina Pagina’s zijn er over het algemeen om bezoekers te informeren en niet om ze op iets te laten reageren.
De berichten in WordPress
Met WordPress berichten plaats je inhoud (tekst en afbeeldingen), of met een Engelse term content, met een publicatiedatum. De berichten verschijnen in omgekeerd chronologische datum-volgorde op de een pagina van de website. Dit betekent dat de nieuwste berichten bovenaan komen te staan. Berichten zijn daarom zeer geschikt om inhoud te publiceren die actueel is en bijvoorbeeld verbonden is aan een bepaald tijdstip.
Meestal zijn de berichten te vinden op de nieuwspagina. Er is de mogelijkheid om aan de berichten categorieën en tags mee te geven. Zelf kan je het bericht delen op Facebook, Google+ of LinkedIn. Er is ook een mogelijkheid om zgn. sociale-deelknoppen aan het bericht toe voegen zodat ook bezoekers je berichten kunnen delen op sociale media.
Vaak zijn berichten voorzien van een reactie-mogelijkheid. Hierdoor ontstaat er enige interactiviteit met de bezoeker. Overigens kun je de reactie-mogelijkheid in WordPress ook uitschakelen.